Aviseringar
Rensa alla

Ökning av övervikt i Sverige ( Teoretisk undersökning från Karolinska institutet)


Ämnesstartare

God morgon!

Om ett par månader är det förhoppningsvis sommar, beach 2013 knackar på dörren och släpper in unga som gamla med nya superkroppar och annat trams. Sammtidigt finns det dom som inte tränar, eller bara är överviktiga av andra skäl ( mediciner eller överkonsumtion av dålig mat). Sista 40 åren har övervikten ökat rätt mycket i Sverige, vi har givetvis influerats av den Amerikanska matkulturen ( Transfetter,cheddar)

Det som jag undrar nu är när man kollar på kartan ser man att hallandskusten har 16-17% övervikt bland vuxna, sammtidigt som man på andra sidan Sverige ( samma latitud)  på Gotland har 22-23%. Varför är folk tjockare där?

vervikt Sverige.png

vervikt Sverige 2.png

PS: Jag vet att det kan finnas missar i denna undersökningen, BMI är trots allt inte 100% tillförlitligt men jag väljer att tro på detta ganska mycket tills motsatsen kommer

Så vad tror ni?



   
Citera
Ämnesstartare

mullis711: övervikt bland vuxna

Informationen i bilderna rör ju bara yngre män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Ja fast yngre män är fortfarande vuxna om de är över 18 år


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mullis711:

Ja fast yngre män är fortfarande vuxna om de är över 18 år

Ja, men det är ju fortfarande inte något som sägs gälla för hela befolkningen.

Tror för övrigt att skillnader kan bero på typ, skillnader i skolmat osv kanske. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Ja, men det är ju fortfarande inte något som sägs gälla för hela befolkningen.

Tror för övrigt att skillnader kan bero på typ, skillnader i skolmat osv kanske. 

Nej det har jag aldrig sagt, men de är ju de yngre som är våran framtid så klart det är allvarligt på ett eller annat sätt. Finns det någon här på forumet som är ifrån halland som vet vad de brukar få till lunch?


   
SvaraCitera
kachin

mullis711:

Nej det har jag aldrig sagt, men de är ju de yngre som är våran framtid så klart det är allvarligt på ett eller annat sätt. Finns det någon här på forumet som är ifrån halland som vet vad de brukar få till lunch?

Är från Halland men jag tror inte vår skolmat skiljer sig märkbart från andra skolor. Fast skolorna här kanske generellt är _lite_ mer fokuserade på hälsa? Både med motion och att manska äta balanserat. Jag vet ej. Vad jag vet är att folk i  Halland är bland de mest friska i Sverige i alla fall så nånting gör vi kanske lite bättre (yeah Cool)


   
SvaraCitera

Övervikten har ju ökat mer och mer ända sedan det här med snabbmaten kom och när allt skulle gå fort. Nu äter ju folk mer än någonsin pizza och snabbmat - till skillnad från förr när man åt fisk, kött, fågel och rotfrukter.  Godiset idag är ju fullproppat av kemikalier, förr var godis och karamell äkta vara. Socker är aldrig bra, men det var i alla fall rent då och inte alls lika mycket färgämnen och kemikalier som nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

. Fast skolorna här kanske generellt är _lite_ mer fokuserade på hälsa? Både med motion och att manska äta balanserat. 

Väldigt intressant, går ni oftare till sjuksköterskan än andra tror du? Hur ofta pratar "hen" om mat och hälsa som föreläsningar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ZHUCHENG-SHANDONG:

Övervikten har ju ökat mer och mer ända sedan det här med snabbmaten kom och när allt skulle gå fort. Nu äter ju folk mer än någonsin pizza och snabbmat - till skillnad från förr när man åt fisk, kött, fågel och rotfrukter.  Godiset idag är ju fullproppat av kemikalier, förr var godis och karamell äkta vara. Socker är aldrig bra, men det var i alla fall rent då och inte alls lika mycket färgämnen och kemikalier som nu.

Stämmer helt, fast fortfarande kvarstår undran varför de i Norrland har högst övervikt medans Halland har lägst, för det är nog närmare till  snabbmat om man bor i Södra Sverige ( mer folk och restauranger) än i Norrland. Kanske de tröstäter under den mörka tiden längst uppe?


   
SvaraCitera

tror att de har så jävla tråkigt på gotland att de måste tröstäta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

tror att de har så jävla tråkigt på gotland att de måste tröstäta

Norrland är då inte tråkigare?


   
SvaraCitera

tror det är rätt lika, som du ser är de till och med lite tjockare i norrland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
tror det är rätt lika, som du ser är de till och med lite tjockare i norrland.

Ja Norrland har högst övervikt, 4-5 månader är rätt mörka kan vara en anledning


   
SvaraCitera
kachin

mullis711:
"Väldigt intressant, går ni oftare till sjuksköterskan än andra tror du?
Hur ofta pratar "hen" om mat och hälsa som föreläsningar?"

Naee det tror jag inte. Tror inte besök hos sjuksköterskan betyder särskilt mycket.

Alltså övervikt kan bero på väldigt mycket. Jag har inget bra svar alls vad resultatet beror på.
Det kanske är högre densitet fotbollsplaner etc i Halland?????
Högutbildade tenderar väl att leva mer hälsosamt har jag för mig (har ingen källa) -> mindre feta osv. Kanske finns lite fler högutbildade i Halland än i t.ex nån by i Norrland där man hugger ner skog (ja jag är extremt fördomsfull nu)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

?
Högutbildade tenderar väl att leva mer hälsosamt har jag för mig (har ingen källa) -

det stämmer. finns studier på det


   
SvaraCitera