Aviseringar
Rensa alla

inom vilka yrken slipper man vara social?


mullis711:

Beror på om du SNACKAR med dem verbalt eller bara via text, om du säger 1-5 ord under dagens lopp skulle jag inte kalla det socialt jobb

du har uppenbarligen aldrig lidit av någon form av social fobi. i alla grupper man vistas i finns krav på hur man ska bete sig och vara. även om kommunikationen är ordlös, så är allt interagerande med andra människor socialt :S


   
SvaraCitera

elverpigen:

du har uppenbarligen aldrig lidit av någon form av social fobi. i alla grupper man vistas i finns krav på hur man ska bete sig och vara. även om kommunikationen är ordlös, så är allt interagerande med andra människor socialt :S

Du menar beteendenormer inom grupper? Det finns faktiskt inte överallt men visst dominerar det såklart överlag. Dock kan ingen annan tvinga dig att prata& snacka på ett VISST SETT, då alla har olika personligheter och uttrycker sig med kroppspråket på ett sätt som skiljer sig mot majoriteten


   
SvaraCitera

missar hela grejen vad social fobi handlar om
men visst, du har rätt, ingen tvingar dig att prata/bete dig som folk men gör du inte det blir du ju utstött. 


   
SvaraCitera
Bakric

mullis711:

Beror på om du SNACKAR med dem verbalt eller bara via text, om du säger 1-5 ord under dagens lopp skulle jag inte kalla det socialt jobb

Såvida man inte vill riskera jobbet vid varje beställning så är det nog ganska viktigt att man har en positiv approach gentemot kunderna.
Visst, man är väl inte direkt social om man slår på robotbeteendet och låter allt gå på automatik, men förmodligen är då risken större att man tabbar sig om något som strider mot rutinerna dyker upp.

Lastbilschaffis kanske vore något?


   
SvaraCitera

elverpigen:

missar hela grejen vad social fobi handlar om
men visst, du har rätt, ingen tvingar dig att prata/bete dig som folk men gör du inte det blir du ju utstött. 

Då får man väl bli det då, hellre vara sig själv än att dra på sig en falsk personlighet bara för att passa in.  Detta är självfallet en subjektiv fråga


   
SvaraCitera

mullis711:
Då får man väl bli det då, hellre vara sig själv än att dra på sig en falsk personlighet bara för att passa in.  Detta är självfallet en subjektiv fråga

elverpigen:

missar hela grejen vad social fobi handlar om

det är ju inget man VÄLJER det är något som är JOBBIGT på ett sätt som klassas som psykisk ohälsa när det begränsar ens vardag. 


   
SvaraCitera

elverpigen:

det är ju inget man VÄLJER det är något som är JOBBIGT på ett sätt som klassas som psykisk ohälsa när det begränsar ens vardag. 

Man har alltid en val, bara DU själv kan påverka och kämpa emot de problem som uppstår i ditt liv. Ingen annan kan göra det åt dig, de kan bara försöka få dig att tro på sig själv

Du får det att låta som att slumpen eller genetiken bestämmer att man plötsligt får social fobi, du får gärna visa en undersökning på det


   
SvaraCitera

Författare som någon sade. Du kan ju också jobba med att stoppa ner pennor i förpackningar, eller måla prickar på dominobrickor Rullar ögonen


   
SvaraCitera

mullis711:
Man har alltid en val, bara DU själv kan påverka och kämpa emot de problem som uppstår i ditt liv. Ingen annan kan göra det åt dig, de kan bara försöka få dig att tro på sig själv

Du får det att låta som att slumpen eller genetiken bestämmer att man plötsligt får social fobi, du får gärna visa en undersökning på det

det är inte sagt att man ska ba låta det gå obearbetat, men nej, man väljer det inte aktivt. känner ingen som ba hm hur ska jag få lite spänning i tillvaron? jag provar att få panikångest av att tvingas umgås med människor som potentiellt skadar mitt psyke, verkar kul! 

även fast det tyvärr är rätt utbrett bland oempatiska kärnfriska personer att personer som lider av psykisk ohälsa ska ta och "bara rycka upp sig". det funkar inte så, hade det gått hade ingen halkat ner så djupt som de faktiskt gör


   
SvaraCitera

kan tänka mig att det mesta där man jobbar natt är rätt osocialt. 

vaktmästare också.


   
SvaraCitera
Hex
 Hex
Ämnesstartare

isola:

Skriva koder plippa på knappar-jobb där man slipper kommunicera med andra annat än via text.

nja. låter trist

elverpigen:

bloggare kan man bli

inte min grej

elverpigen:

krönikör

tråkigt

elverpigen:

frilansande journalist

nej

Jr. HBT:

byggare

för jobbigt

Jr. HBT:

sophämtare

under min värdighet

Jr. HBT:

tunnelbaneförare

tråkigt och för mycket ansvar

Bakric:
Lastbilschaffis kanske vore något?

har inte ens ett körkort

aja. tack, eller nåt...


   
SvaraCitera

du kan ju inte både vara lat, kräsen och ha social fobi.
ta din extratid som arbetslös och träffa psykolog/psykoterapeut och jobba bort sociala fobin så kan du ha råd att vara lat och kräsen i större utsträckning sen


   
SvaraCitera

elverpigen:

även fast det tyvärr är rätt utbrett bland oempatiska kärnfriska personer att personer som lider av psykisk ohälsa ska ta och "bara rycka upp sig". det funkar inte så, hade det gått hade ingen halkat ner så djupt som de faktiskt gör

Som sagt var har aldrig sagt att man bara ska " rycka upp sig"  men många gömmer sig bakom att de har fått saker genom sina gener eller inte kan ändra deras beteende ( bortförklaringar) och då får man väl skylla sig själv tycker jag. Så nu får det räcka från din sida  har annat att göra ..


   
SvaraCitera
Bakric

Hex:

under min värdighet

Under den värdighet du själv tillskrivit dig eller den sortens värdighet man förlänas av andra?
Skulle inte direkt påstå att du har någon värdighet ö.h.t om du är rädd för folk, rädd för att bli skitig och dessutom ovillig att anstränga dig.


   
SvaraCitera

jobba på att vara en sån vidrig människa du bara kan vara så ingen vill vara i närheten av dig.

Eller så kanske du bör jobba på att vara social med andra innan du skaffar ett jobb.


   
SvaraCitera